Elektrisch rijden zonder oprit. Kan je veilig opladen in een parkeergarage?

Bouw

Oktober 2022
Elektrisch rijden zonder oprit. Kan je veilig opladen in een parkeergarage? Steeds meer auto’s hebben een elektrische aandrijving, dus er zijn steeds meer laadvoorzieningen nodig om al deze voertuigen op te laden. Hierdoor wordt steeds vaker de vraag gesteld of parkeergarages nog wel veilig zijn. Welke maatregelen moet je treffen om schade bij brand van moderne auto’s zoveel mogelijk te beperken? Vanaf 1 juli 2023 worden er extra maatregelen toegevoegd aan het Besluit bouwwerken leefomgeving om de veiligheid van parkeergarages te verbeteren. Het doel is om brand door moderne (elektrische) auto’s te voorkomen en, indien nodig, ook de bestrijding van brand makkelijker te maken. De extra eisen hebben we opgedeeld in drie delen.

  1. Alleen nog Mode 3 en 4 laadpunten

Om de kans op brand tijdens het opladen te verkleinen is het straks alleen nog toegestaan om laadpalen toe te passen die kunnen communiceren met het op te laden voertuig. De zogenaamde ‘mode 3’ en ‘mode 4’ laadpunten kunnen dat. Laadpalen met ‘mode 1’ en ‘mode 2’ kunnen dat niet en mogen bij nieuwbouw niet meer toegepast worden. Deze maatregel voorkomt dat de laadpaal of de auto overbelast wordt. Deze eis geldt niet voor bestaande situaties.

 

  1. Overzicht oplaadpunten en centrale schakelaar bij de ingang

Voor een goede brandbestrijding is het voor de brandweer noodzakelijk om een goede inschatting van de situatie te kunnen maken. In een garage vol rook kan dit lastig zijn. Daarom moet er bij de ingang van de parkeergarage een overzicht komen van parkeerplaatsen met een laadpaal. Hierdoor is direct duidelijk waar de elektrische auto’s staan.

 

Met één schakelaar moet de (hoog)spanning van alle laadpalen uit te schakelen zijn. Dit kan bijvoorbeeld met een hoofdschakelaar in een meterkast of met een noodknop. De positie van deze schakelaar moet, net als de laadpunten zelf, ook duidelijk aangegeven worden bij de ingang van de parkeergarage.

 

  1. Een automatische brandblusinstallatie kan verplicht worden

Omdat moderne auto’s een steeds grotere vuurlast hebben, kan bij parkeergarages de toepassing van een automatische blusinstallatie vereist worden. De vuurlast van moderne auto’s wordt steeds groter doordat autofabrikanten meer kunststoffen en elektra in de voertuigen verwerken. Ook het accupakket zorgt voor een grotere vuurlast.

Omdat het risico van een grote vuurlast het meest gevaarlijk is bij grote gebouwen en bij gebouwen waar geslapen wordt boven de parkeergarage, kan een automatische blusinstallatie bij deze gebouwen vereist worden. Deze installatie helpt de brand zo klein mogelijk houden en voorkomt verspreiding naar andere voertuigen.