Elektrisch rijden zonder oprit. Kan je veilig opladen in een parkeergarage?
Bouw
- Alleen nog Mode 3 en 4 laadpunten
Om de kans op brand tijdens het opladen te verkleinen is het straks alleen nog toegestaan om laadpalen toe te passen die kunnen communiceren met het op te laden voertuig. De zogenaamde ‘mode 3’ en ‘mode 4’ laadpunten kunnen dat. Laadpalen met ‘mode 1’ en ‘mode 2’ kunnen dat niet en mogen bij nieuwbouw niet meer toegepast worden. Deze maatregel voorkomt dat de laadpaal of de auto overbelast wordt. Deze eis geldt niet voor bestaande situaties.
- Overzicht oplaadpunten en centrale schakelaar bij de ingang
Voor een goede brandbestrijding is het voor de brandweer noodzakelijk om een goede inschatting van de situatie te kunnen maken. In een garage vol rook kan dit lastig zijn. Daarom moet er bij de ingang van de parkeergarage een overzicht komen van parkeerplaatsen met een laadpaal. Hierdoor is direct duidelijk waar de elektrische auto’s staan.
Met één schakelaar moet de (hoog)spanning van alle laadpalen uit te schakelen zijn. Dit kan bijvoorbeeld met een hoofdschakelaar in een meterkast of met een noodknop. De positie van deze schakelaar moet, net als de laadpunten zelf, ook duidelijk aangegeven worden bij de ingang van de parkeergarage.
- Een automatische brandblusinstallatie kan verplicht worden
Omdat moderne auto’s een steeds grotere vuurlast hebben, kan bij parkeergarages de toepassing van een automatische blusinstallatie vereist worden. De vuurlast van moderne auto’s wordt steeds groter doordat autofabrikanten meer kunststoffen en elektra in de voertuigen verwerken. Ook het accupakket zorgt voor een grotere vuurlast.
Omdat het risico van een grote vuurlast het meest gevaarlijk is bij grote gebouwen en bij gebouwen waar geslapen wordt boven de parkeergarage, kan een automatische blusinstallatie bij deze gebouwen vereist worden. Deze installatie helpt de brand zo klein mogelijk houden en voorkomt verspreiding naar andere voertuigen.